Subject: FW: Küsimus, kui kaua on õiguspärane avalikke andmeid varjata?
From: "Grete Lehemaa"
To: "AKI info"
Date: Fri, 20 Sep 2024 09:27:50 +0300

From: Ülle Harju <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>
Sent: Thursday, September 19, 2024 2:28 PM
To: AKI press <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Küsimus, kui kaua on õiguspärane avalikke andmeid varjata?

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Palume AKI kommentaari teemal, kui kaua on avaliku teabe avaldamise
kohuslasel seaduslik õigus avalikke andmeid varjata?

Probleem:
Riigi kaitseinvesteeringute keskus (RKIK) sulges oma dokumendiregistri
avaliku vaate 5. septembrist ja kodulehel ripub info:

RKIKi selgitus on: "Avaliku dokumendiregistri sulgemise põhjuseks oli uue
dokumendihaldussüsteemi kasutuselevõtuga andmete migratsiooni järgselt
andmekvaliteedi parandamine.
Hinnates riske leidsime, et tundliku teabe soovimatu avalikuks tulek
kaalub üle hetkelise avalikus dokumendiregistris avalikustamata jätmise.
Kodanikud saavad pöörduda RKIK esitades teabenõude neid huvitava teemaga
seotud ja alates 01.09.2024 registreeritud dokumentide osas.
Kahjuks ei ole võimalik jätkata dokumentide registreerimist ja
avalikustamist seni kasutusel olnud dokumendiregistris, eelmisest
süsteemist on andmed migreeritud uude ja süsteem suletud.
Kodulehel kuvatud tähtaeg 4 kuud on võimalik pikim andmete parandamiseks
kuluv aeg, taastame avaliku dokumendiregistri vaate esimesel võimalusel,
eeldatavasti ühe kuu jooksul."

RKIKi dokumendiregistri avalik vaade on üldse suletud, kaitseministeeriumi
dokumendiregistris on näha dokumendid vaid kuni 5.09.2024, uuemaid ei
kuvata.

Küsimused AKIle:

1.                     kas RKIK rikub kodanike põhiseadusest tulevat
õigust avalikule teabele?
2.                     Milline seadusenorm lubab piirata ligipääsu
avalikule teabele ligi neljaks kuuks?
3.                     Milline seadusenorm annab RKIKile sellise
kaalumisõiguse?  "Hinnates riske leidsime, et tundliku teabe soovimatu
avalikuks tulek kaalub üle hetkelise avalikus dokumendiregistris
avalikustamata jätmise."
4.                     Seni on mitmete avaliku sektori dokumendiregistrite
vahetuseks kuluv aeg olnud loetud päevades, milline on AKI info selle
kohta, kui kaua on varem avalikud dokumendiregistrid ligipääsematud olnud?
Kui pikka aega AKI aktsepteerib?
5.                     Kui dokumendiregistri avalik vaade on varjatud
kauemaks kui 30 päevaks, siis tekib küsimus kaebeõiguse kohta. Riik
selgelt ei võimalda põhiõigust avalikule teabele praktikas jõustada.
Kuidas kaebeõigusega isikud saavad AKI hinnangul oma õigust realiseerida,
kui saavad näiteks nelja kuu pärast teada dokumendist, mida nad soovivad
vaidlustada?
Palun andke teada, kas jõuate vastused saata homme lõunaks?

Parimat!
Ülle Harju, Postimees
521 5381